lördag 23 oktober 2010

Julfrågor 2010

Vad är viktigast med julen?

Att insupa julstämningen med allt var det innebär! Lyssna på julmusik, julpynta, baka och laga mat, titta på Kalle Anka mm. Det allra, allra viktigaste är doch att umgås med nära och kära!

Jag köper alltid mer julklappar än jag borde?
Nja, så kan det nog vara
J Älskar att tänka ut och ge bort julklappar!

En riktig gran med äkta barr är ett måste hemma
Ett måst vet jag inte, det beror på vilka jag fira med och om någon är allergisk. Går det vill jag gärna ha en riktig Kungsgran.

Jag tycker om att göra önskelistor för mig själv
Ja, det är kul att göra listor om det mesta när det gäller julen.

Jenny Nyströms jul eller amerikansk jul?

Jag skulle vilja uppleva en riktig Jenny Nyström jul men även en riktig ordentlig amerikansk jul. Jag fullkomligt älskar USA!

Mariah Carey eller Carola?
Carola, hennes julskivor är riktigt bra.

Ingen riktig jul utan snö på julafton
Jag har upplevt både gröna jular med strålande sol och iskalla vintriga jular. Jag föredrar jularna med massor av snö!

Släktbesök ingår alltid på julen
Det behöver det inte göra men vi brukar oftast fira vartannat år med mina föräldrar och vartannat år med svärföräldrarna.

Julstjärnor eller hyacinter?
Får jag välja helt själv så blir det Amaryllis.

Julgranen in i stugan den 23:e eller långt innan dess?
Det beror på vilken familj vi firar med men de gånger vi har haft jul hemma hos oss brukar vi ta in granen den 23:e på eftermiddagen/kvällen.

Jag rimmar ännu på flera julklappar
Nopp, jag är superdålig på att rimma men min man är duktig så han brukar göra det på någon julklapp.

Jultomte är viktigt
Ja, det hör till!
J

Jag har alltid fullt upp på julafton med alla bestyr
Nej, jag ser till att det mesta är klart till julafton så att jag kan njuta av den dagen.

Julkort ska skickas på posten?
Ja, absolut!

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton?
Kalle Anka och Karl Bertil Jonssons jul brukar jag titta på.

Julen är mer jobbig än rolig
Absolut inte inte, jag fullkomligt älskar julen!

Vi åker bort till värmen och firar jul utomlands
Det har hittills aldrig hänt men jag är inte främmande för det.

Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar
Ja, vartannat år firar vi med mina föräldrar samt mina syskon och deras familjer och vartannat med makens föräldrar samt bror med familj.

Till vem är det svårast att köpa till?
Min pappa.

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Teskedsgumman, Albert och Herbert eller Trolltider.

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julafton hos dig?
Carola Häggkvist för sången, Leila Lindholm för julbaket, Monika Ahlberg för julmaten, Astrid Lindgren för julsagan och Björn Gustafsson för underhållningen.

Vilka fem kända personer skulle inte få en inbjudan?
Jimmie Åkesson, Lennart Svan, Kikki Danielsson, Leif GW Persson och Petra Mede.

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Båda men mest jag.

Vem klär granen och vem bestämmer hur den ska se ut? Hur SKA den se ut?
Den som klär granen bestämmer också hur den skall se ut.

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Jag älskar att ge bort julklappar men jag älskar också att få julklappar
J

Känner du någon julstämning nu?
Nä, inte riktigt än men den kommer nog smygandes snart eftersom jag har dammat av julbloggen och börjat skriva i den.

När kickar din julstämning igång?
Kring den 1:a advent.

När ska man sätta upp adventsljusstakar?
Till 1:a advent.

När julpyntar man?
1:a advent kommer stjärnor och ljusstakar upp och sedan kommer resten upp dagen före eller några dagar före julafton.

Vilken senap till skinkan?
Min egengjorda senap.

Världens bästa jullåt?
O helga natt.

Julknäcke eller vörtbröd?
Både och.

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Jag gör julgodiset själv och det brukar bli knäck, ischoklad och någon till variant.

Vilka traditioner har ni?
Både min mans familj och min familj har nästan samma traditioner. Julfrukost med tomtegröt och skinksmörgås, ibland är det lunch och ibland inte, julfika med en massa gott fikabröd, julbord med allt vad det hör till samt julklappsutdelning.

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Både och.

Vilket gillar du bäst? Markera med fet stil.

Pepparkakor - lussekatter
Skumtomtar - knäck
Ischoklad - marsipan
Lax - sill
Revbensspjäll - Janssons frestelse
Paradis - Aladdin (ingen utav dem)
Rullsylta – pastej (ingen utav dem)
Glögg - julmust
Rödbetssallad - dopp i grytan
Ris ala Malta - Risgrynsgröt
Hemma - Borta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar